torstai 14. helmikuuta 2019

Pitäisikö olla huolissaan-Ystävyyden normit

Olen kakkoslaatuinen ystävä.

En näe vapaa-ajallani ystäviä kuin satunnaisesti, tällä hetkellä kontaktini muihin ihmisiin perheeni lisäksi, kulminoituu luokkakavereihin.
Onneksi osui mahtavat luokkakaverit, kävi siinä mielessä tuuri 👌

Omaan muutaman lapsuudenystävän, joiden kanssa maailmaa parantelen kerran pari vuodessa. Yläkerrassa asustelee lapseni kummitäti, ystävä hänkin, ja vaikka asumme parin kerroksen välissä toisistamme, olemme akkuja lataavaa sorttia kumpainenkin: kahvittelemme kerralla pidempään, ja joskus karkaamme karaokeen.

En tunnista itsessäni perinteistä kaverilauman kaipuuta, enkä koe sitä onnellisuuden mittarinakaan. Pidän ihmisistä, olen kiinnostunut taustoista ja tarinoista, rakastan ratkoa ongelmia ja pohtia syitä ihmisten toimintaan, mutten jaksa määrääni enempää olla sosiaalinen.
Ystävyys on ihanaa, mutten saa siitä kiinni kuten moni saa. Se on kuin märkä saippua: näen sen, kosketan, mutta ei se vaan pysy siinä paikoillaan. Tämä sotii perusolemukseni kanssa, sillä olen usein se, jolle kerrotaan asioita. Tiedän paljon tarinoita ja tilanteita, ongelmia sekä kuormaa, mutta harva tietää minun. Kerrottuna ainakaan. Kyllähän jengi lukea osaa, mutta nämä tekstitkin ovat vain murto-osa minua.
Ja jotenkin musta tuntuu, etten vain tiedä paremmasta, että minun kuuluisi kaivata enempiä ystävyyskontakteja? Että mun kuuluisi olla yksinäinen näin.

Mutta en ole. Ainakaan vielä.
Hyvää Ystävänpäivää ❤ Se on hieno aihe omalle päivälle. Ystävyys.
Mun 9v sai tänään koulussa 14 ystävähalausta tuntemattomalta lapselta, ja se jos mikä, on Hyvä Päivä.
Lapsi, joka vuosi sitten ei olisi antanut koskea, saati että olisi yhtään ystävääkään koulussa.

Nyt niitäkin on jo pari, ja käsitys ystävyydestä kehittyy. Lapsi ilman ystävää on ihmisyyden pahoinpitelyä, enkä sitä tahdo koskaan äitinä kokea, vaikken sitä aina pysty välttämääkään.

Ystävyys ei ole itsestäänselvyys, vaan etuoikeus, vaikka sen toivoisikin olevan perusoikeus.
#valentines #asperger #ystävyys #ystävänpäivä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kirjoittajasta

F90.0 ja Minä.

ADHD :n tuhannet kasvot. Nämä ovat minun. F90   ❤ Olisin uskottavampi monelle, jos olisin lapsena ollut agressiivinen. Purkautunut käytö...