maanantai 9. marraskuuta 2020

Hyperfocus

đŸ”č"Ei voi olla ADHD, jos kykenee keskittymÀÀn noin hyvin pelaamiseen."đŸ”č

LÀhes jokainen ADHD-lapsen vanhempi kuulee tÀmÀn stereotypisoivan fraasin, ainakin kerran.
Terveydenalan ammattilaisen, perusopetuksen henkilökunnan tai varhaiskasvattajan suusta.
Myös lÀhimmÀisen sanomana.

Silloin viipale tietoa on paikallaan. Sen jÀlkeen pallo on kuulijalla, sillÀ on kuulijan vastuulla mitÀ hÀn saadulla tiedolla tekee.

Kuvassa nĂ€ette kaksi poikaani, 8-vuotiaat kaksoset. He pelaavat shakkia hyvin intensiivisesti, löysivĂ€t lapsuuteenikin kuuluvan  pelin jo kuusi vuotiaina. Muistelevat sÀÀntöjĂ€ siirroissa, ja saiko se sotilas nyt ottaa ne kaksi ruutua eteenpĂ€in vain aloituksessa, vaiko milloin vain.
He myös kausittain uppoutuvat opettelemaan piirtÀmisen saloja, youtube videoilta. Treenaavat lihaskuntoa puhelinsovelluksen mukana: viiden minuutin lankuttaminen ja kymmenen leukaa on peruskauraa.
NÀmÀ pojat ahmivat tÀllÀ hetkellÀ kirjojakin, olen ostanut kasan uusia tieto-sekÀ satukirjoja.

Kuvan pojilla on vaikeatasoinen ADHD, molemmilla. LisÀksi toisella varmistui juuri Touretten oireyhtymÀ, "mÀÀrittÀmÀtön nykimishÀiriö" kummitteli vuoden, kaksi, jÀrjestelmÀÀn kirjattuna.
Nyt se on tarkennettu, sillÀ oirekuva pakkotoimintoineen ja tic-oireineen on dominoiva. Toisella kaksosella vielÀ epÀtiedossa Touretten osuus, mutta pakkoajatuksia ja tic-oireita poksahtelee esiin yhÀ tiheÀmmin.
Molemmilla on lÀÀkitys, ilman sopivaa lÀÀkitystÀ ja oikeaa annostelua, he eivÀt ole koulukuntoisia.
He nimittÀin keskittyisivÀt ainoastaan aihealueeseen, joka stimuloi heidÀn vÀlittÀjÀainevirtausta aivorungosta aivokuoreen. Siihen, mikÀ ruokkisi heidÀn motivaatiokeskustaan, ja toisi "palkitsemisen tunteen". Koulukuntoa syö ADHDn ja liitÀnnÀisdiagnoosien moniuloitteinen oirekuva kaikkinensa, se on pitkÀ tarina kerrottavaksi, mutta niistÀ lisÀÀ blogin vanhemmissa postauksissa.
8 henkisessĂ€ perheessĂ€mme neurokirjoa esiintyy viidellĂ€, toistaiseksi. Luku saattaa olla noususuuntainen đŸ€·‍♀️❤️. 

TÀllÀ syvÀllÀ keskittymisen muodolla on oma termikin: Hyperfocus=Intensiivinen keskittymisen muoto.

Hyperfocus voi kestÀÀ saman aihepiirin parissa tunteja, viikkoja, tai siitĂ€ voi parhaimmassa tapauksessa jopa tulla ammatti. Ja hyvin usein ADHDn omaavat henkilöt kehittyvĂ€t juuri hyperfocuksen ansiosta mielenkiinnonkohteen asiantuntijoiksi. Tai, ainakin ovat siinĂ€ helvetin hyviĂ€, etenkin jos hyperfocus on pitkĂ€aikainen. 

SillÀ maailma ympÀriltÀ katoaa.
Kaikesta muusta tulee "turhaa", epÀrelevanttia.

Tyypillisesti hyperfocus lapsella nÀkyy arjessa uppoutumisena mielenkiintoiseen puuhaan, eikÀ sen lopettaminen tai toiminnan keskeyttÀminen tunnu miellyttÀvÀltÀ, "ennenkuin tÀmÀ on valmis/parempi/hyvÀ/hyvÀssÀ kohdassa".

TÀmÀ johtuu vÀlittÀjÀaineiden sujuvan virtauksen, "flown", ÀkkinÀisestÀ katkeamisesta.
Pudotus on korkea. Seuraa usein ahdistus, raivo, turhautuminen, vastarinta, omaehtoisuus.

ItsellÀnikin on ADHD, ja olen omannut lukuisia hyperfocuksen aiheita elÀmÀssÀni:

- Terveellinen ruokavalio ja elintarvikkeiden ravintosisÀllöt
- Liikunta
- Kosmetologia (ihonhoito)
- Ravintoaineet/lisÀravinteet ja niiden vaikutus elimistössÀ
- Vaihtoehtohoidot
- ErinÀiset artistit (musiikki)
- Kankaiden vÀrjÀys
- Neuropsykiatria

Ym. Ym.

ItsellÀni hyperfocusta vahvisti epÀterveelliseen muotoon pakko-oireinen hÀiriö, joka ajoi lopulta Anorexiaan teini-iÀssÀ.

Stereotypia on, ja elÀÀ, mutta sen voi tappaa.

ADHDn omaava kykenee keskittymÀÀn - todella intensiivisesti - kun aihealue kiinnostaa hÀntÀ tarpeeksi, stimuloiden aivojen vÀlittÀjÀaineita.

Joskus se on pinnallisempaa ja arkeen solahtavaa, vÀlillÀ jopa muusta maailmasta eristÀvÀÀ.

Mutta jos toiminta ei ruoki motivaatiokeskusta lainkaan, sen aloittaminen ja saattaminen loppuun on verrattavissa pienten kivenmurusten lajitteluun kuumalla Saharan hiekkadyyneillÀ, helteessÀ ilman vettÀ.

 Loputon, turha ja kuolemaan johtava.

Mutta kun kiinnostaa, niin kaikki muu katoaa.

#oivallaadhd #nÀenepsy #adhd #mommybegood

Ei kommentteja:

LÀhetÀ kommentti